måndag 19 mars 2012

Bloggandets vara eller icke vara

Jag är rätt kass på det här med att blogga. Jag kan komma på tusen saker att säga, för att förklara varför jag inte bloggar oftare. Många av dem stämmer förvisso, som till exempel att tiden inte finns till. Sanning med modifikation möjligtvis, för lite tid finns det väl, men ändå. Det är så det känns. Att tiden inte räcker till. En annan anledning är att det blir så överfullt i huvudet, med tankar och funderingar, att det sen inte kommer ut några bokstäver när jag försöker skriva ner allt på datorn.

Men den största anledningen till att jag inte bloggar mer är ändå en annan. Det är kanske den enda egentliga anledningen, för vill man så finns tiden. Det är jag övertygad om. Och tar man sig tiden hinner det inte bli så överfullt i huvudet att man får skrivkramp. Den verkliga anledningen är att jag inte tycker att jag har nog intressanta saker att skriva om. Jag har inte nog starka åsikter om saker, brinner inte tillräckligt mycket för något specifik ämne, är inte kickass-bra på något speciellt.

Bloggvärlden svämmar över av bloggar, alla mer eller mindre intressanta. Varför skulle min blogg då dra läsare, när det finns hundra andra som skriver bättre och om mer intressanta saker? Som har en tydlig profil och ett riktigt bra språk? Att vara en dussinbloggare känns trist, och ganska meningslöst - eller? Det beror kanske på vad syftet med bloggandet är förstås. Syftet för mig är visserligen inte att bli en ny bloggdrottning, men ändå skulle jag vilja att bloggen blev större än vad den är idag. Mer besökt, mer omtyckt. Mer kommenterad. För att nå dit måste jag ju blogga oftare förstås, så det är lite av en ond cirkel som på något sätt måste brytas.

En vän skrev till mig på Facebook här om dagen och tyckte att jag skulle starta en blogg där jag skriver om mitt liv och vad jag gör om dagarna. "Lite som UnderbaraClara". Att det kanske skulle kunna bli något större i längden, med lite ansträngning och möda. Leda till roliga saker, kanske utvecklas till ett slags jobb så småningom. Och ja, det är lite av en dröm faktiskt. Skriva är ju något som jag egentligen vet att jag kan, även om självförtroendet på den punkten just nu är rätt lågt. Någon UnderbaraClara lär jag aldrig bli, så pysslig är jag inte, men mig själv kan jag ju ändå vara. Men frågan är om jag kan vara nog intressant för att nå någonstans?

För att ändå utveckla den här bloggen (för ytterligare en ny känner jag inte att jag vill starta just nu), undrar jag om jag inte måste börja blogga oftare. För att komma in i flow:et igen. Och för att göra det måste jag gå utanför vad bloggen heter - drömmar om hus och trädgård. Jag kan inte begränsa mig till det om det ska bli någon fart på den här bloggen. Jag måste kunna skriva om lite vad som helst, kopplat till mig och min vardag. För let's face it - det händer inte saker på varken trädgårds- eller husfronten varje dag. Speciellt inte nu, i den här "mellantiden" som mars känns som.

Vad tror ni, tappra läsare? Ska jag börja blogga oftare? Är det någon som är intresserad av att läsa mer om vad som händer här hemma? Läsa mer av vad jag skriver, tänker och eventuellt tycker?

Lämna gärna en kommentar, skriv vad DU tänker efter att ha läst det här inlägget.

9 kommentarer:

J sa...

Jag tror absolut att du kan blogga dagligen om hus och trädgård- bara inte om ditt hus och din trädgård enbart :). Mars är ju värsta odlingsmånaden och åtminstone skulle ju jag läsa det ;). Sätt upp dina förebilder för bloggen och tänk efter vad de gör bra som du också skulle kunna göra fast med egen twist. Underbaraclara var inte sådär pysslig när hon började blogga- det har utvecklats med tiden. De flesta bra bloggar gör liksom det- växer fram och hittar sin profil, genom att testa. Engla's showroom var heller ingen särskilt välgenomtänkt historia från början t ex.

Anonym sa...

Jag tänker att bloggen ska heta något som passar innehållet och därför kan det vara värt att faktiskt starta en ny blogg med en profil som passar innehållet. Sen är det väl smart att välja några saker som är sånt du är intresserad av som upptar största delen av bloggen. Något måste du ju vara intresserad av. Vad gör du på dagarna, vad gör du när du är ledig, vad längtar du efter att göra, vad blir du glad/irriterad/upprörd över? Ett tips är ju att läsa bloggar och artiklar om det som intresserar dig för att hitta inspiration och input att skriva om. Även om det tar emot i början så är det ju nästan ett krav att uppdatera något varje dag för att folk ska ha en anledning att kolla in. Och ju fler som läser och kommenterar, desto mer input och inspiration.

//Jenny

Sandra - mamma till Molly sa...

Du kan även blogga om ideer du har. Tipsa om andra bloggar och sidor. Blogga om det du tycker om och inte tycker om mee hemmet. Vi som läser kan ge tips om vad du kan pyssla med :)

Susanne sa...

Jag går dagligen in på din blogg för att se om det kommit något nytt inlägg, jag tycker att du kan skriva om precis vad du vill i din blogg. De som inte gillar det behöver inte läsa :)

systerkasia sa...

Självklart ska du blogga! DU skriver MKT bra och om vardagliga dilemma. Många fler är intresserade av det än du anar. Sen är folk dåliga på att kommentera så är det, tillhör själv den skaran ;)...Jag har oxå funderat många gånger, men samtidigt är det ett sätt för mig att någonstans ventilera om än sparsmakat. Du brinner visst för en massa saker, och har visst starka åsikter, men du skriker inte ut dem. Och det om något är inte nödvändigt. Jag tycker att du är bättre på att blogga om dig och ditt liv, än just denna bloggen. Du kommer inte till din rätt här gumman!
Skriv! Om inte annat mår du bra av det. Många tankar som snurrar kommer på plats på detta sättet ;)
Kram "lillasyster"
//Kasia

Åsa sa...

Jag tycker att du ska fortsätta blogga, kanske - om du känner att det är för mycket med två bloggar - alltiett, dvs. en blogg för allt. Eller en blogg med valda delar, beroende på vad du känner för. De bloggar jag läser regelbundet läser jag för att de talar till mig i form av att de är personliga. Just det personliga är liksom grunden.

Min egen blogg är ju väldigt spretig, den handlar om allt och ingenting, men jag har ju heller ingen ambition med den. Den bara finns för att jag tycker det är roligt och ett bra sätt att låta tankarna flyta. Vill man att bloggen ska spridas och bli stor så tror jag nog att det är bra om man gör klart vad man vill skriva om, varför man vill skriva om just det och ha ett upplägg för hur man ska skriva. Sen tror jag också att det krävs att man bloggar ofta, minst ett inlägg om dagen, annars försvinner nog läsare ganska snabbtg, tappar intresset om man skriver för sällan..

Jag kan bara säga att jag gillar att läsa din blogg och jag hoppas att du fortsätter blogga på ett sätt som passar dig och din livssituation!

Therese sa...

Jag tycker absolut du ska fortsätta blogga. Tycker du har många bra tankar och funderingar om och kring det mesta. Men du måste göra det som känns bäst för dig. Kramar

Sofia sa...

Klart du ska fortsätta blogga, "gör om" denna till en en "all in" blogg(döp om den om du vill det) om du förstår mig.Som min typ, bara blanda och skriv det du känner för just nu helt enkelt. Jag har min som en egen liten kul dagbok med lite bilde och annat piff som jag känner för att tjollra på med bara. Jag skriver mest för mig själv, bara kul att folk läser den.

Annica sa...

Hej..
Känner igen mig,har just nu själv en liten skrivkamp och en liten kris i min blogg, vara eller inte vara..

Jag tycker du ska fortsätta skriva, det jag hittills läst och det jag träffat dig talar för att du har mycket att ge och jag skulle gilla läsa det du skriver..

Jag tror det är viktigt att skriva för att man vill, skriva för sin egen skull..
Fastnar man i tankar om vad andra vill läsa och varför dom skulle vilja läsa så kommer skrivkrampen..

Skriv för att det är roligt:)

Kramar Annica