tisdag 27 september 2011

Tapetval

Igår lämnade vi bort älskade lilla sonen till farmor och farfar för att i lugn och ro kunna åka och titta på tapeter och golv. En ettåring är nämligen inte så intresserad av det, i alla fall inte vår ettåring. Han tycker att det är pest.

Vi utnyttjade barnfriheten maximalt och har nu besökt alla tapet-/golv-/färghandlare i stan, förutom en. Men där ska tydligen inte servicen vara så bra ändå, så den kan vi gott hoppa över. Vi passade också på att åka och köpa flyttlådor så att vi har mer att packa i. Och dessa lådor får bli dagens tips faktiskt - proffslådor (dvs tjocka och stabila) för 25kr/styck på ÖoB!

Kvällen spenderade vi sen med god mat och en bunt kataloger vi samlat på oss om allt från kakel till badrumsinredning till väggpanel. Sonen fick nämligen sova över hos farföräldrarna så att vi kunde få sova ordentligt en natt också.

Som rubriken antyder bestämde vi oss för ett antal tapeter igår och fr o m nu tänker jag inte titta på fler tapeter förrän dessa sitter på väggen, för jag orkar inte ångra mig och hitta ännu fler fina i tid och otid. Tapetdjungeln är verkligen just det - en djungel!

Våra val ser ut som följer.

Till vårt sovrum - Eco White 1046. Bilden är lånad här.

Till vardagsrummet - Boråstapeter Lace 1351. Bild lånad här.

Till klädkammaren - Eco White 1031 eller 1058. Bild lånad här och här.

Just klädkammartapeten velar vi lite på. Den första (1031) valde vi först, men sen slog det oss att mönstret är sammet - hur praktiskt är det med två katter i huset? Lite orolig att väggarna alltid ska se dammiga och smutsiga ut. Så då valde vi den andra (1058). Men än har vi inte bestämt oss till 100% vilken av dem det blir. Tankar och åsikter någon?

Som ni ser väljer vi att gå på den vita linjen och alla tapeterna är i samma stil och har samma känsla. Lite tråkigt med bara vitt kanske, och egentligen skulle jag gärna plocka in mer färg - men då är man ju också lite styrd i vad man kan välja för färger på inredningen. Och jag som byter favoritfärg lite då och då, det skulle ju bli svindyrt om vi ska tapetsera om en gång varannan månad (typ). Så det blir bäst så här helt enkelt. Eller?

I Ludvigs rum och i det andra "lilla" sovrummet (där ett eventuellt syskon kommer husera så småningom) kommer vi sätta upp renoveringstapet och sen måla vitt på den. Det känns mest praktiskt under småbarnsåren, rätt vad det är så får Ludvig för sig att han ska rita på väggen och då är det lätt åtgärdat med ett par penseldrag. För att piffa till lite och få roligare väggar ska vi köpa wallies som man kan flytta runt och byta ut när man känner för det - perfekt!

Vad gäller golv har vi nu bestämt oss för att slipa ekparketten på entréplan och sen vitolja den. Och på övervåningen har vi bestämt oss för Baseco Classic Vit (se här), lutat och vitoljat. Tror det kommer bli hur fint som helst! Vi var visserligen inne på att lägga mörka golv, men jag känner att det blir mer lättmöblerat så här eftersom jag inte är så förtjust i trä mot trä och svart mot trä, och jag vill gärna kunna ha både träfärgade och svarta möbler (och maken väljer att gå på min linje).

Har jag sagt något om stilen vi eftersträvar i huset? Hur som helst, tänk vitt lantligt möter New England med en touch av industri. Vitt, metall, några svarta stänk och textilier i dova "smutsiga" färger. Och "naturmaterial" som renfällar, fårskinn och trärena saker. Med en personlig touch förstås. Lite ski lodge-feeling. Hoppas det blir bra.

Tankar? Tips?

4 kommentarer:

J sa...

Tja, jag älskar ju färg och tröttnar aldrig på de fondväggar vi haft hittills (guld i förra lägenheten och rabarberrosa i nuvarande) så när vi skaffar hus kommer vi go crazy med färg på både tapeter och väggar men jag tror att de där tapeterna (fina!) och färgvalen blir perfekta för er som har mer den stilen :).

Åsa sa...

Jag tror att sammet och katthår kan vara en dålig kombo.. Jag skulle satsat på den andra för att vara säker!

Ang. Kalifornien så är det ju tyvärr så att vi har begränsningar vad gäller valbarheten, det är liksom antingen sommar eller vinter/jul som gäller. Självklart också sport- och påsklov, men då är det ofta vissa dagar som maken ska arbeta ändå, konferenser och annat. Nu skulle det ändå inte vara ett hinder om vi skulle åka när du föreslår i och för sig, eftersom sommarlovet börjar i just juni men september däremot blir ju svårare. Vi velar ju fram och åter hela tiden och det är ju trevligt, samtidigt tycker jag om att veta hur vi tänker göra för då kan man liksom sikta på det.. (ekonomiskt exempelvis). Så nu är jag inne på NY nästa vinter/jul i alla fall. Om jag inte kommer dit snart så kommer jag dö.

Therese sa...

Jag tycker det låter super. Jag är ju ingen inredningstjej men jag blir impad över vilken koll ni har på allt. Kram

Angelica sa...

J: Jag önskar att jag kunde ha färg utan att lessna på en gång :-) Fast å andra sidan är nog maken rätt tacksam för att jag inte klarar det ;-)

Åsa: Då tänker vi lika :-)

Therese: Alla kan inte vara intresserade av inredning :-) Jag är det egentligen, men som det sett ut i våra lägenheter kanske man inte alltid skulle kunna tro det ;-) Men nu när vi har ett helt hus, ett HEM, att inreda bara bubblar det i mig!