onsdag 6 april 2011

Golv?

Nånting jag lägger ner mycket tankeverksamhet på är vad vi ska ha för golv. Helt vanlig ekparkett tycks ingå som standard hos de allra flesta husleverantörer, medan andra träslag och färger är tillval. Men vill man verkligen ha ekparkett?

Valnöt

Är man inte ganska less på ekparkett vid det här laget? Det har ju varit ek som dominerat i flera, flera år nu och även om jag från början tyckte att det var det snyggaste som fanns så börjar jag känna mig rätt mätt på det.

Ask

Jag drömmer halva tiden om mörka, mustiga golv och halva tiden som ljusa, fräscha golv. Samtidigt vill vi ha samma golv i typ hela huset, så det gäller liksom att bestämma sig för det ena eller det andra.

Körsbär

Min mamma hävdar att man blir less på ett mörkt golv, för det vet hon säger hon. Men blir man inte less på vilket golv som helst? Kan man inte lika gärna bli less på ett ljust golv som ett mörkt? Eller blir man alltid snabbare trött på ett mörkt golv än ett ljust?

Ask Coffee

Sen är det ju det här med övrig inredning och hur väl den matchar golvet, eller vice versa. Om vi t ex vill ha en bänkskiva i köket i valnöt - blir det verkligen bra till t ex ett ekgolv? Ser det inte konstigt ut? Om vi ska följa standard vad gäller golvval, måste vi då också följa standard vad gäller bänkskiveval?

Furu

Och möbler - hur ser det egentligen ut med möbler i mörkt trä (tänk Indiska) mot ett ekgolv? För när det kommer till möbler så kommer jag aldrig mer köpa ek, usch! Är så less så less på de stackars möbler vi har kvar i ek. Ge mig vitt! Ge mig mörkt! Ge mig något annat! Å andra sidan, det finns ju inget som garanterar att vi faktiskt kommer ha möbler i mörka träslag...

Amerikansk valnöt

Amerikansk valnöt-parkett måste vara det snyggaste golvet som existerar, jag är kär! Mörkare än ek, men inte alltför mörkt, och så lite rödtintat liksom. Lovely! Å andra sidan är ju ek klassiskt, stilrent och neutralt på något vis. Och kanske det bästa valet i slutändan ändå?

Ek

Vad tycker ni?

10 kommentarer:

I. sa...

Jag hade absolut hellre valt amerikansk valnöt!

Anonym sa...

:) Ja jag har ju inte sagt att man måste välja ek. Och visst kan man bli trött på vilket golv som helst. Men om man har ett riktigt mörkt golv så ser man ju verkligen det mot att ett ljusare kanske smälter in mer. Så länge man verkligen gillar golvet så är det ju ok men man brukar ju ledsna på det mesta så småningom och då kanske det är bättre med något mer diskret. Det finns ju massor av golv att välja på som inte är ek.

Anonym sa...

Visst ja!

Puss puss/M

Anonym sa...

jag tyckte att körsbär såg riktigt fin ut! eller så var det hunden som förvillade mig ;-)

Anonym sa...

Am. valnöt är grymt snyggt och om du vill att golvet i sig skall vara en detalj i själva inredningen så "go for it".

Med ett ljusare golv syns istället kanske en matta bättre och då är det också kanske lättare att "förnya" rummet - tror nämligen att det kan vara en aning billigare att köpa en ny matta än ett nytt golv. Dock skall man nog inte ha ett för ljust golv och absolut inte som vi har - ljus klinkers i hallen (tack och lov står inte jag för den snilleblixten att lägga in det).

Själv gillar jag ekgolv, fast de får gärna vara lite vit-/ljust laserade.

Skicka gärna ett mail så man kan få höra lite om vad det är för hus ni klurar på att bygga.

Kramar,
Sara

Swedish Army Wife sa...

Huu vad svåra val. Jag röstar för heltäckningsmatta =p

Jag tror det kan bli lite väl mörkt med valnöt på alla golv men det är så himla snyggt samtidigt! Det lättaste är nog om du utgår från vilken typ av möbler du vill ha - ljusa/vita eller mörka? För om du vill ha ljusa möbler är det snyggt med mörkt golv och tvärtom :)

Anja sa...

Jag är lite känslig för rödaktiga träslag! Blir så mätt/trött på dem, väldigt fort.

Valnöt är riktigt snyggt men damm syns ju mycket bättre och det blir mörkare i rummet.

Jag är en sucker för valnöt själv men vet inte om jag hade valt det som golv.

Vi la precis in golv i huset och valde då mattlackad ek, vilket är ruskigt snyggt, ej blankt.

Om jag haft multum med pengar tror jag att jag hade lagt in plankgolv eller skeppsgolv. Oh my så snyggt det är!!!

Just lite vitlutat/vitsåpat som furugolvet som är vitt i ditt inlägg kan oxå vara sjukt snyggt men det beror ju på vad man har för stil i övrigt.

annars är nog furu det fulaste träslag jag vet. :-/

Ska man älska golvet i all tid framöver (eller åtminstone MÅNGA MÅNGA år) så tror jag man ska köra på så neutralt som möjligt.

Vitlutat och mörka golv kommer och går men naturell ek består, typ.

Jag tror faktiskt det är så och det var så vi tänkte.

Vanligt plankgolv (dyrare men ack så snyggt) kommer ju alltid att vara sjukt snyggt! Då slipper man ju det stavlimmade intrycket oxå, om man inte gillar det :-)

Anja sa...

http://decoria.se/?p=1379

Skeppsgolv från Kährs.

Tror jag hade valt med ljus list mellan. Fan så snyggt det är!!!

Anja sa...

Här är ek... Skitsnyggt även med mörk list mellan.

http://www.osterbymo.com/images/referenser/Skeppsgolv_fonster.jpg

katarina sa...

Kul, sitter med precis samma funderingar. Man blir ju lite nyfiken. Hur blev det?