tisdag 17 augusti 2010

Förälskad!

Jag har börjat ändra mig. Tidigare har jag velat ha en köksö med spis, och en frihängande fläkt över köksön/spisen. I alla ritningar jag gjort har det sett ut så. Men så bläddrade jag i nya Allt i Hemmet och snubblade över mitt absoluta drömkök, jag är helt såld! Köket är från Lidhults men tyvärr hittar jag ingen bild på nätet på just det köket, men kanske kan jag förklara ändå (så krångligt är det faktiskt inte).

Jag älskar ju gammalt, lantligt, vitt, shabby chic osv, och även om L tycker att det är lite konstigt att bygga ett nytt hus i gammal (sliten enligt honom) stil, så är det så jag vill ha det. Och eftersom min man är så snäll så får jag ofta som jag vill.

Hur som helst, för att få den stilen i köket har jag hela tiden tänkt mig vit inredning med bänkskivor endera i trä eller i mörkgrå/svart sten. Spisen skulle som sagt vara inbyggd i köksön och en fläkt skulle hänga över. Diskhon skulle vara på en lång bänk längs väggen, med ett fönster ovanför så man kan titta ut medans man står och gör så tråkiga saker som att diska. Ett walk-in-skafferi vill jag ha och vitvaror i rostfritt (GRAM, som tidigare nämnts). You get the picture? Lantligt, vitt, men ändå lite modernt.

Nå, det mesta kvarstår, men nu vill jag inte längre ha spisen i (på?) köksön. Nu vill jag ha spisen "som vanligt", dvs inbyggd i en lång köksbänk längs väggen, med en vägghängd fläkt i gammal stil - med lister och grejor. Köksön ska istället bara vara en tillredningsyta och en möbel man kan stå/sitta och hänga runt.

Lite inspirationsbilder (även om ingen stämmer precis):

Walk-in-skafferi, vit inredning med fina lister upptill på skåpen, rostfria vitvaror och en spis "längs väggen" med vägghängd fläkt. Dock vill jag ha en trä"ram" runt fläkten. Den på bilden verkar vara i sten. Bild från Allt i Hemmet.

En sån här typ av köksö vill jag ha, minus diskhon. Bild från Lidhults.

Den här typen av skåp- och lådfronter vill jag ha. Eventuellt också kaklet. Älskar känslan i det här köket! Bild från TibroKök.

En sån här fläktkåpa (heter det så?) är det jag vill ha! Bild från TibroKök.

För övrigt ska ugn och microvågsugn vara inbyggda i ett högskåp och diskhon ska vara en porslinsho.

Bara att sätta igång då eller?
P.S. Om jag vid tillfälle orkar scanna in bilden på det riktiga drömköket så ska jag göra det och lägga in bilden här.

Inga kommentarer: